Facebook, sanal Metaverse dünyasını kuruyor; arsa satışları başladı

ABD'li teknoloji devi Microsoft, Facebook'un gündeme getirdiği metaverse ile ilgili yeni projesini duyurdu. Facebook’un ismini ‘Meta’ olarak değiştireceğini duyurmasının ardından sanal alemin geçirdiği değişim gündemin üst sıralarına taşındı. Uzmanlar ‘metaverse’ denilen bu ortamı ayrıntılarıyla açıklıyor. Metaverse nedir? Metaverse nasıl kullanılır?

DÜNYA 03.11.2021, 16:41
Facebook, sanal Metaverse dünyasını kuruyor; arsa satışları başladı

Gazete Emek- ABD'li teknoloji devi Microsoft, Facebook'un gündeme getirdiği metaverse ile ilgili yeni projesini duyurdu. Facebook’un ismini ‘Meta’ olarak değiştireceğini duyurmasının ardından sanal alemin geçirdiği değişim gündemin üst sıralarına taşındı. Uzmanlar ‘metaverse’ denilen bu ortamı ayrıntılarıyla açıklıyor. Metaverse nedir? Metaverse nasıl kullanılır?

ABD’li teknoloji devi Facebook, geçtiğimiz günlerde ismini ‘Meta’ olarak değiştireceğini açıklamış ve şirketin metaverse ile ilgili yeni projelerini kamuoyuna duyurmuştu.


Bu açıklamalar sonrası Microsoft’tan karşı adım geldi. Şirket metaverse dünyasını ofis yaşamına getirmeye hazırlanıyor. Corona virüsü salgınıyla beraber uzaktan çalışma modeli yaygın olarak tercih edilirken, video konferans uygulamaları da sıklıkla kullanılır oldu.

HAREKETLERİNİ SERGİLEYECEK

Microsoft, video konferans uygulaması Teams’te sanal ve gerçek dünyayı bir arada kullanacağını duyurdu. Buna göre Teams üzerinden toplantıya katılan çalışanlar, kamera görüntüsü yerine üç boyutlu avatarlarını ya da animasyonlarını kullanabilecek. Kişinin kendi hareketlerini avatar üzerinden sergileyebileceği bu yeniliğin, çalışanların kendilerini daha rahat hissetmesi açısından önemli olduğu belirtildi.

250 MİLYON KİŞİ KULLANIYOR

Teams ekibinin başındaki isim olan Jared Spataro, Financial Times’a yaptığı açıklamada, “Dünya genelinde 250 milyon kişi Teams kullanıyor. Avatarların sunumu, metaverse elementlerinin gerçek olduğunu gösteriyor” dedi.

‘Metaverse’ [meta veri evreni / ‘metavörs’ şeklinde okunur], çok sayıda insanın kendi sanal suretlerini -diğer bir deyişle avatarlarını- kullanırken birbirleri ve dijital nesneler ile etkileşime girebileceği, durmaksızın işleyişini sürdüren sanal ortamlardan meydana gelen bir ağdır. Daha iyi kavrayabilmek için, heyecan verici sanal gerçeklik, devasa bir çok-kullanıcılı çevrimiçi rol yapma oyunu ve internet ağının bir karışımını hayal edebilirsiniz.

Twitch'te 10 milyar dolarlık kara para aklama skandalı: Çok sayıda Türk oyuncu var

Metaverse, teknoloji endüstrisinde çalışan pek çok insanın günümüz internetinin ardılı olarak öngördüğü, bilim kurgudan ilham alan bir kavramdır. Şimdilik yalnızca bir hayal olsa da Facebook ve benzeri teknoloji şirketleri bunu iş, oyun, eğitim ve alışveriş de dahil olmak üzere, birçok çevrimiçi faaliyete uygun bir ortam haline getirmeyi amaçlıyor. Facebook, bu fikre o kadar ikna oldu ki, metaverse’e hakim olma çabasının altını çizmek için kendi ismini ‘Meta’ olarak değiştirdi.

SANAL BİR EVREN NASIL KURULUR?

Metaverse, ‘bilincimizin ötesinde’ ya da ‘aşkın’ anlamına gelen ‘meta’ ve İngilizce evren kelimesinden [universe] ödünç alınan ‘verse’ ekinin birleşiminden oluşan bir kelimedir.

Bir bilimkurgu yazarı olan Neal Stephenson, 1992 tarihinde yayınlanan ‘Snow Crash’ adlı romanında, hikayenin kahramanı olan Hiro’nun bir avatar aracılığıyla sosyalleştiği, alışverişe çıktığı ve gerçek dünyadaki düşmanlarını alt ettiği sanal dünyayı isimlendirmek amacıyla bu terimi kullanmıştı. Aslında bu kavram Snow Crash’ten önce ortaya atılmış ve ilk olarak William Gibson’ın çığır açan 1984 tarihli romanı Neuromancer’da ‘Cyberspace’ [sanal alem] adıyla tanınır hale getirilmişti.

Metaverse’ün üç temel boyutu bulunur: Mevcudiyet [varlık], birlikte çalışabilirlik ve standartlaşma [tek tipleşme].

Mevcudiyet, aslında sanal bir ortamda, sanal durumdaki başkalarıyla birlikte olma duygusudur. Onlarca yıl boyunca yürütülen araştırmalar, bu sanal enkarnasyon [vücut bulma] duygusunun, çevrimiçi etkileşimlerin kalitesini artırdığını ortaya koymaktadır. Bu his, başa takılan dijital ekranlar ve benzeri sanal gerçeklik teknolojileriyle sağlanır.

‘Birlikte çalışabilirlik’, avatarlar ve dijital unsurlar gibi aynı sanal varlıkları barındıran sanal alanlar arasında sorun yaşamadan yolculuk [geçiş] yapabilmek anlamına gelir. ReadyPlayerMe*, insanların Animaze gibi uygulamalar vasıtasıyla Zoom toplantıları da dahil olmak üzere, yüzlerce farklı sanal ortamda kullanabilecekleri bir avatar yaratmasına imkân sağlar.

Bununla birlikte, kripto para birimleri ve değiştirilemez token’lar gibi blok zinciri teknolojileri, dijital ürünlerin sanal sınırlar arasında aktarılmasını kolaylaştırır.

Standartlaştırma, metaverse genelinde platformların ve hizmetlerin beraberce çalışabilmesini sağlayan unsurdur. Kitle iletişim teknolojilerinin tamamında olduğu üzere -matbaadan mesajlaşmaya varıncaya dek- yaygın biçimde kabul görmesi için ortak teknolojik standartların var olması zorunludur. ‘Açık Metaverse Birlikte Çalışabilirlik Grubu’ [ing. Open Metaverse Interoperability Group] gibi uluslararası kuruluşlar, bu standartları tayin ederler.

METAVERSE NEDEN ÖNEMLİ?

Şayet metaverse internetin ardılı olursa, bu durumda, onu kimin inşa ettiği ve bunu nasıl yaptığı meseleleri ekonominin ve bir bütün olarak toplumun geleceği açısından büyük bir önem taşıyacak.


Facebook, sanal gerçeklik alanına kısmen büyük yatırımlar yaparak metaverse’ün şekillendirilmesinde öncü bir rol oynamayı amaçlıyor. Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, verdiği bir demeçte, metaverse’ün günümüzdeki sosyal medya gibi pek de sürükleyici olmayan platformlarla birlikte, sanal gerçeklik gibi heyecan uyandıran 3 boyutlu medya teknolojilerini içerdiğini ve bu ortamın hem iş hem de oyun bağlamında hizmet vereceğini düşündüğünü ifade etti.

Metaverse, gelecekte Ernest Cline’ın ‘Ready Player One’ adlı göz kamaştırıcı kurgusal vahasına benzeyebilir ama o güne dek sürükleyici ve bağlantı içindeki metaverse deneyimini yaşamak amacıyla Fortnite ve Roblox gibi oyunlara, VRChat ve AltspaceVR gibi sanal gerçeklik içeren sosyal medya platformlarına ve Immersed gibi sanal çalışma ortamlarına yönelebilirsiniz.

Bu depolanmış alanlar bir araya geldikçe ve git gide daha fazla birlikte çalışabilir hale geldikçe, gerçek ve tekil bir metaverse’ün ortaya çıkışına birlikte tanık olacağız.

The Conversation'da yer alan bu makale, Facebook’un 28 Aralık 2021’de kendini Meta olarak yeniden adlandıracağı duyurusunu içerecek biçimde güncellenmiştir. (Çeviren: Tarkan Tufan)

*Üç boyutlu avatar yaratılmasına olanak sağlayan bir internet sitesi.

Kaynak: Sözcü

Yorumlar (0)
18
açık
Günün Anketi Tümü
Erken seçim olsa hangi partiye oy verirsiniz?
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 14 36
2. Konyaspor 14 26
3. Hatayspor 14 26
4. Alanyaspor 14 24
5. Fenerbahçe 13 23
6. Başakşehir 14 22
7. Karagümrük 14 22
8. Galatasaray 14 22
9. Adana Demirspor 14 20
10. Beşiktaş 14 20
11. Antalyaspor 14 18
12. Gaziantep FK 14 18
13. Altay 14 17
14. Sivasspor 14 16
15. Giresunspor 14 16
16. Kayserispor 14 16
17. Öznur Kablo Yeni Malatya 14 13
18. Göztepe 13 10
19. Kasımpaşa 14 10
20. Rizespor 14 10
Takımlar O P
1. Ümraniye 13 27
2. Ankaragücü 14 27
3. Eyüpspor 14 27
4. Bandırmaspor 13 25
5. Erzurumspor 12 25
6. İstanbulspor 13 20
7. Tuzlaspor 12 20
8. Kocaelispor 13 20
9. Samsunspor 13 19
10. Adanaspor 14 18
11. Menemenspor 13 17
12. Gençlerbirliği 13 17
13. Boluspor 13 16
14. Denizlispor 13 15
15. Bursaspor 13 14
16. Manisa FK 14 14
17. Ankara Keçiörengücü 13 13
18. Altınordu 14 13
19. Balıkesirspor 13 7
Takımlar O P
1. Chelsea 13 30
2. Man City 13 29
3. Liverpool 13 28
4. West Ham 13 23
5. Arsenal 13 23
6. Wolverhampton 13 20
7. Tottenham 12 19
8. M. United 13 18
9. Brighton 13 18
10. Leicester City 13 18
11. Crystal Palace 13 16
12. Brentford 13 16
13. Aston Villa 13 16
14. Everton 13 15
15. Southampton 13 14
16. Watford 13 13
17. Leeds United 13 12
18. Burnley 12 9
19. Norwich City 13 9
20. Newcastle 13 6
Takımlar O P
1. Real Madrid 14 33
2. Atletico Madrid 14 29
3. Real Sociedad 15 29
4. Sevilla 14 28
5. Real Betis 15 27
6. Rayo Vallecano 15 24
7. Barcelona 14 23
8. Athletic Bilbao 14 20
9. Espanyol 15 20
10. Valencia 15 19
11. Osasuna 14 19
12. Villarreal 14 16
13. Celta de Vigo 15 16
14. Mallorca 15 16
15. Deportivo Alaves 14 14
16. Granada 14 12
17. Cádiz 15 12
18. Elche 14 11
19. Getafe 15 10
20. Levante 15 7